Blog

Kennis delen in organisaties

Sinds mijn onderzoek naar gebruik van social media bij kennisdeling binnen organisaties, houd ik ontwikkelingen op dit gebied in de gaten. Voor wie ook geïnteresseerd is, zijn deze bijeenkomsten van Yard Internet (events.yard.nl) interessant:

The dream job you love to do

dream job

Communication students venture out into all sorts of organizations for their internship. I have the pleasure to supervise them, and get to visit their workplace. Being located in an old building we keep leaving “5 years from now”, it is wonderful to visit light, spacious, hip and/or classic work spaces. After a few visits I came back to school all inspired. Why was that? Because the people spoke with passion about their organizations, goals, and visions. And that had attracted students who put their hearts into it as well. This illustration sums it up pretty well. The professionals I’ve met in the last week, were in that middle place.

Wanneer is sociaal geslaagd?

sociaal ondernemerschap @ Hogeschool Inholland

Studenten die erop uit gestuurd worden om sociaal ondernemerschap te tonen, komen op school met verschillende opdrachten. Een website-analyse voor een dierenopvang, een bewustwordingscampagne over de millennium-doelen, of een fundraiser voor een sport-en-spel club. Als communicatie-docent beoordeel ik de eindproducten als vakvrouw. De impact is niet altijd duidelijk, vaak ook omdat het plan nog uitgevoerd moet worden in de toekomst. Met deze ervaring in mijn achterhoofd las ik laatst een artikel over A GOOD Experiment. De schrijver benadrukt dat het erom gaat een verschil te maken in de wereld, het doel is wereldwijze impact, en dat is alleen mogelijk in verbinding met anderen. Geen utopie, hij geeft er nog tips bij ook. Mijn eigen studenten gaan er weer op uit als sociaal ondernemers volgende maand. Ik ga niet alleen de vakkwaliteit van hun producten beoordelen maar vooral de impact van hun acties. Dat zet de hele opdracht in een…

View original post 27 more words

De impact van impliciete communicatie

De wetenschap heeft veel onderzoek over expliciete communicatie, wat je vast kunt grijpen. Maar wat is nu precies impliciete communicatie? Ilse van Ravenstein en collega’s (Involve Communicatie) gingen op zoek en kwamen hierop uit “alles wat een organisatie niet in woorden zegt”. En waar bestaat het uit? Deze vier aspecten communiceren impliciet:
* Persoonlijk handelen (beeld van glimlachende callcenter medewerker met collega’s, werkelijkheid is kille kubussen, klant terugbellen kan niet)
* Fysieke omgeving (“open cultuur, binnen lopen” terwijl directie op aparte afgesloten afdeling zit – met luxere vloerbedekking)
* Beschikbare resources (proces, systeem, capaciteit, geld – wel iets willen maar er geen geld voor vrij maken)
* Structuur / sturing (inrichting op productgroepen zegt iets over dominantie producten; en waar stuur je op? kpi’s? nu blijkt wat directie echt belangrijk vindt, hierdoor kunnen mensen klem zitten tussen wat de mooie plannen zijn en wat mensen in de organisatie daadwerkelijk moeten opleveren)
Ook van invloed is de historie, zoals pompeuze bankgebouwen die pasten bij oude boodschappen ‘betrouwbaar’ en ‘gedegen’ terwijl ze nu ‘geldverspilling’ communiceren.
Het model vergelijkt wat we bewijzen (impliciet) en wat we beloven (expliciet). In de communicatieplannen die Involve heeft bekeken, werd niets expliciets over impliciete communicatie teruggevonden. Uit het publiek komen enkele voorbeelden van professionals die al aandacht aan impliciete communicatie besteden (mijn voorbeeld ligt op het gebied van “walk your talk”, zelf in actie brengen wat ik aan studenten leer”). Hoe kan het beter? Doe de consistentiecheck! Die staat in het boek 100% consistent, of in de gratis te downloaden samenvatting.

Creatives Connected

In de prachtige locatie Hotel de Goudfazant aan het IJ in Amsterdam Noord kwamen 140 creatieven uit de media, mode en interieur bij elkaar. Student Joke Mintjens was mee en een ieder was in opperbeste stemming. Leuk om @JustIdeas te ontmoeten – een multiondernemer die ‘de perfecte basic shirts en tops’ verkoopt onder het label Qolors, maar ook haar hand niet omdraait voor idee-genererende sessies bij reorganiserende UWV-kantoren bijvoorbeeld. Bij onze opleiding Communicatie willen we onze studenten het hele communicatietraject leren, van probleem en onderzoek tot oplossing en creatie. Maar het hoeft dus niet – mensen meekrijgen in creatief denken en ideeën genereren kan een business op zich zijn! Hier is de Storify van het event, en wie de volgende keer ook wil komen kijkt op de site van Creatives Connected. Niet tot het laatste moment wachten, want het was uitverkocht.

@polcomprof argues againts "pissing off" politicians

The @polcomprof Ralph Negrine from Sheffield addresses us in the final key note of the international week at the San Pablo university in Madrid. He researches the relation between politicians and journalists, which Negrine calls a marriage – working together towards the same goal. We see an old film clip from the 1949 in which journalists and a politician are best buddies. What a difference with nowadays, where journalists are called ‘unruly’ and consider this a badge of honour. Channel 4 anchor man Thompson says: “we exist to take on the powerfull and piss them off”. The media seems to be out there to destruct in stead of inform. This approach does not offer politicians the opportunity to develop a coherent argument. In interviews an argument is a starting point for the interaction. Ralph Negrine makes a case for a proper discussion between journalists and politicians, in which our political leaders have the space to inform us about their difficult job. Also see the prof on Twitter

Protest in Barcelona

Social actors in political protests are the decision makers (politicians), the operationals (police), and the public (who create their own media). Stuart Price took his mobile phone to observe, film, and shoot pictures in Barcelona before, during, and after a protest rally in February. It’s theater, after the play the barriers are taken down and streets are being sweeped. Close circuit TV cameras, mobile phones, cameras, all create media. But we think we get the picture because the camera never lies – a person is being brutalized by the police – but there could be other legitimate reasons for things that happen. Be aware, we do not have the entire picture. Media have to look at differerent aspects of power when doing research: hierarchy, time, space, prepresentation, capital. How can researchers remain neutral? Stuart and his co-workers are on the side of the protesters generally, and they make that clear in their research plan and question. The techniques they use are neutral though.

Speaking through images

Italian professor Vittorio Montieri from Padova enlightens us about visual syntax,speaking through images in advertising and media. A simple matrix with the dimensions of the topic can start of the creative process. Talking about Italian crime? Der Spiegel simply put pasta and a gun together. Not a very impressive example; Vittorio’s students created images that merged images and looked more natural. My favorite is a fork with pasta tomato sause, oh wait, it’s blood! More examples follow, merging two objects. A gondolier on a poster was wearing a cowboy hat to promote an American film festival in Venice. Two soccer players are entangled in…. a tango pose on the field, on a poster to promote a cup in Argentina. I will remember the Filled Silhouette technique, filling the shape of one object with another object – even though the professor doesn’t think much of it.

Hooked by the worlds heaviest teenager

A television documentary very much relies on a MIQ, a main intention question. Will they find each other? Will the operation be a success? We see an example from a documentary about the worlds heaviest teenager. How on earth did he get this big?? We see the mum who is overweight herself, and waiting on her son. Hmm, clue… On TV the makers need to grab the audience in the first minutes, so a documentary needs a ‘hook’. This could be an explicit MIQ, showing the end, or a sort of trailer with all the highlights. We are shown another beginning of a documentary showing a plane that is about to crash. I guess the hooks worked, for now I’m frustrated that I will not hear the story told and questions answered. Tristan Tull from Regent’s College London grabs his student audience with a clip about Real Madrid’s trainer Jose Mourinho. The editors showed his character by filming him meeting the crew and being in control already.
What sort of types are the documentary makers? No more are they behind the camera, directing the story from a distance. Micheal Moore is one of the Nouvelle Egotistes, while Louis Theroux is Faux Naïf. My personal favorite is Louis by the way. Tristan showed a piece of an interview with Eugene Terre Blanche. The filmmakers were late, and Terre Blanche had waited for them – desperate for the coverage – and complains and mutters and so revealing he is a pathetic bully. After that terrible man we have a laugh with Borat exposing British snobs. The ending is a happy one, like all documentaries want to offer, or at least an open ending that answers the main intention question and brings closing. Thank you Tristan.

Dracula’s myth in cinema

The classroom is dark, and Van Helsing and Count Dracula are fighting in black and white in a 1931 movie classic. Dracula is a supernatural heor. The fact that European Van Helsing is in the plot is an example of the American melting pot. In a later movie Dracula is sick and in need of a virgin’s blood. In the Andy Warhol version he is human like, and the people are bad for him (none of the girls turns out to be pure). Lecturer Paola della Torre says “poor Dracula”. Movie maker Coppola introduces Dracula as a lover: Mina falls in love with him and changes his soul. So there is as complete transformation in cinema from a bad character to someone we can love, from monster to man. From here it is an easy step to the last image of Dracula: Edward in Twilight, young, romantic, handsome. And his love Bella becomes a vampire because that is better than being a human. Fellow lecturer Claudio Siniscalchi adds drama to the presentation by reading from the original story. The myth is an American one. I have recently seen the cartoon movie Hotel Transilvania – Dracula is funny and a loving father. The transformation is complete.

Blog at WordPress.com.

Up ↑